igutex glidelejeteknologi: bælte og seler ved hjælp af dobbelt vikling

juni 25, 2025

TOC Europe: igus præsenterer smørefrie og korrosionsbestandige polymerlejer til STS-, RTG- og RMG-kraner

Håndtering af containere døgnet rundt under ekstreme forhold – det er den daglige rutine for STS-, RMG- og RTG-kraner i havne over hele verden. Men for tidlig slitage og nedbrud af hjul- og akselenhederne, bogierne, er en enorm belastning for operatørerne. I Rotterdam præsenterer igus en løsning på TOC Europe fra 11. til 13. juni 2024: viklede, smørefrie og korrosionsbestandige polymerlejer fra igutex-serien til tunge anvendelser.

Ship-to-shore-kraner (STS) samt portalkraner på gummihjul (RTG) og skinnemonterede portalkraner (RMG) arbejder under de mest ugunstige forhold hele året rundt – herunder snavs, støv, salt luft, varme og kulde. Nogle komponenter reagerer på denne ekstreme belastning med for tidlig slitage, f.eks. lejerne i de såkaldte bogier, de hjul- og akselenheder, der bevæger en STS-kran, der vejer flere tons, langs skinnerne. Uwe Sund, produktchef for iglidur tunge lejer hos igus, ved af erfaring, at dette ofte forårsager systemfejl: “Enhver nedetid koster penge, tager tid og er en byrde, som havnene har mindre råd til end nogensinde, når håndteringskapaciteten er høj og konkurrencepresset stigende.” På TOC Europe 2024, stand C54, præsenterer igus et alternativ til klassiske stållejer, som gentagne gange bliver et problem som følge af korrosion, hurtigt slid og utilstrækkelig smøring: Polymerlejer fra igutex-serien er med til at lette byrden for kranførere og havne. Glidelejerne af højtydende plast er ekstremt robuste og slidstærke samt korrosionsfrie og ufølsomme over for snavs. Desuden kræver de ingen smøring. Det resulterer i en enorm omkostningsfordel: Hvert år bruges der 240 milliarder dollars alene på smøring i alle industrier verden over. Derudover er der tilknyttede vedligeholdelsesomkostninger på mindst 200 milliarder dollars. Og alligevel opstår der gang på gang fejl som følge af utilstrækkelig smøring til en samlet værdi af 750 milliarder dollars. Brugen af smørefri glidelejeteknologi reducerer derfor vedligeholdelsesomkostningerne, sparer personaleressourcer i tider med mangel på kvalificeret arbejdskraft og øger kranernes levetid og dermed havnenes produktivitet.

Overfladetryk på op til 200 MPa er muligt
igus fremstiller de fleste smørefrie glidelejer ved hjælp af plastsprøjtestøbning. Materialestrukturen giver dog ikke tilstrækkelig mekanisk stabilitet til tunge anvendelser som f.eks. understøtning af chassislejer til kraner med overfladetryk på mere end 80 MPa. Virksomheden bruger derfor igutex til at fremstille kompositglidelejer i en viklingsproces i to trin. For at gøre dette producerer viklemaskinen først et indre lag af filamentstof med integrerede faste smøremidler. De mikroskopisk små smøremiddelpartikler frigives gradvist under bevægelse og muliggør tørdrift med lave friktionskoefficienter. I den anden vikling skabes en beskyttende ydre skal af et harpiksimprægneret og særligt slidstærkt glasfiberstof. “Takket være denne totrinsvikling opnår polymerlejerne i igutex-serien et maksimalt tilladeligt overfladetryk på op til 200 MPa,” siger Sund. “Det betyder, at polymerlejerne er robuste nok til at arbejde i STS-kraner med lav slitage og fejlsikret drift.”

Polymerlejer slår stål- og bronzelejer i testen
At de viklede polymerlejer rent faktisk er mere slidstærke end stållejer, har igus bevist i sit eget 4.000 m2 store testlaboratorium. Lejer med en diameter og længde på 40 mm hver blev belastet med 80 MPa på en prøveplatform. De drejede 50.000 gange med 50° – med en hastighed på 30 drejninger pr. minut. Resultatet: Stållejet (15MnCr5) led af så massivt slid på akslen, at ingeniørerne måtte afbryde testen efter 10.000 cyklusser. Efter samme tid svigtede bronzelejet som følge af slid på selve lejet. “Polymerlejet fra igutex-serien overlevede derimod de 50.000 cyklusser med kun minimale tegn på slitage,” siger Sund. “Disse fordele bliver anerkendt af flere og flere kranproducenter og operatører rundt om i verden. For eksempel udstyrer Tan Cang Gantry Joint Stock Company (TCGT) fra Vietnam RTG-kraner af den nuværende generation med fuldført smørefrie og vedligeholdelsesfrie tunge lejer som en del af et samarbejde med igus Vietnam. Men det er ikke kun nemt at skifte fra metallejer til polymerversioner i nye kransystemer, man kan også eftermontere eksisterende. Årsagen er, at igus kan fremstille lejerne, som normalt har en diameter på 100 mm og derover, med identiske dimensioner. Applikationskonsulenter er tilgængelige på stedet for at hjælpe med konverteringen.

Filename: PM2424-1.jpg

Filename: PM2424-DK.docx

Filename: PM2424-DK.pdf

Nøgleord til artiklen