Dobbelt anerkendelse til iguverse
maj 20, 2025
igus vinder den anerkendte Red Dot Award: Mærker og kommunikationsdesign 2024 i to kategorier

Årsag til fejring: Den internationale ekspertjury i den anerkendte konkurrence for kommunikationsdesign Red Dot Award har tildelt den åbne virtual reality-platform iguverse en pris i to kategorier: “Virtual Reality-installationer” og “Elementer til udstillingsdesign”. Prisen anerkender motion plastics-specialistens indsats for at tilbyde SMV’er barrierefri adgang til innovative 3D-teknologier og dermed støtte deres globale konkurrenceevne. Kunderne får mulighed for at præsentere og udvikle produkter hurtigere, mere effektivt og mere bæredygtigt uden at skulle bruge deres egne udviklingsressourcer. De kan også spare penge ved at bruge iguverse: For eksempel kan virksomheder reducere antallet af messestande og få lavet digitale udstillinger i stedet for at investere i dyre udstillingsmodeller. igus benytter anerkendelsen som medvind til at videreudvikle funktionerne i iguverse.
Tag VR-briller på, find en controller frem og dyk ned i 3D-verdenen som en avatar: Stadig flere virksomheder benytter sig af virtual reality (VR) til at gå nye veje inden for byggeri og planlægning, uddannelse og markedsføring. Ifølge en nylig undersøgelse fra IT-brancheforeningen BITKOM anvender hver femte tyske virksomhed allerede individuelle VR-applikationer, 36 % planlægger at gøre det, og 57 % mener, at VR er af stor betydning for den fremtidige konkurrenceevne. “I denne fase er det afgørende også at henvende sig til små og mellemstore virksomheder (SMV’er) med et begrænset budget og ekspertise, så de ikke går glip af fremtidens teknologi,” siger Marco Thull, marketingchef hos igus. Med udgangspunkt i VR-platformen fra den Köln-baserede start-up RAUM udviklede virksomhederne iguverse som en digital platform til en barrierefri introduktion til VR. Det er primært beregnet til at hjælpe SMV’er med at præsentere og designe produkter på en hurtigere, mere effektiv og mere bæredygtig måde. Selv brugere uden teknisk viden kan komme i gang uden problemer. På anmodning vil igus endda påtage sig en af de mest komplekse opgaver til dato: at bygge digitale tvillinger af produkter til det virtuelle rum.
igus modtog en pris i to kategorier
igus har nu fået tildelt Red Dot Award: Mærker og kommunikationsdesign 2024 for denne løsning. Denne internationale konkurrence udmærker nu også VR-installationer, som ikke kun er teknisk avancerede, men som også imponerer med deres kreative design og varige effekt på målgruppen og åbner nye perspektiver. En international jury bestående af 24 eksperter uddelte iguverse i to kategorier: “Virtual Reality-installationer” og “Elementer til udstillingsdesign”. “Vi er meget glade for priserne, da Red Dot Award er en vigtig platform for at anerkende og fremme innovative VR-projekter,” siger Thull. Så sent som i 2023 blev iguverse hædret to gange med German Brand Award, en branchepris for eksemplarisk brand management og enestående marketingprojekter.
“Vi er kun i begyndelsen af VR-rejsen.”
Red Dot Award-juryen anerkendte især indsatsen for at gøre det lettere for SMV’er at få adgang til 3D-teknologier på messer. “I virtuelle showrooms er størrelsen ligegyldig. Selv gigantiske boreplatforme kan præsenteres på en realistisk måde, som aldrig ville være mulig på en klassisk messestand,” siger Thull. Jan Olfenbüttel, salgs- og marketingchef hos H+B technics, bekræfter dette: “Takket være de digitale tvillinger af vores løftesystemer til både og yachts kan vi bringe vores produkter til live når som helst og hvor som helst og endda vise dem i drift. Det er næppe muligt på messer. Samtidig sparer vi omkostninger. I stedet for at investere i dyre messemodeller kan vi nemt og fleksibelt integrere nye 3D-modeller i VR og dermed vise meget mere, selv uden en stort messestand.” Abicor Binzel, der er ekspert i svejse- og skæreteknologi, er også overbevist om metaverses potentiale. Laura Lenk, digital forretningsudvikling hos Abicor Binzel, siger: “Takket være samarbejdet med igus var vi i stand til at præsentere et VR-showroom med vores portefølje af lasersvejsning og lodning på verdens førende messe “SCHWEISSEN & SCHNEIDEN 2023” og øge den fordybende interaktion med kunderne. Vi kunne vise i stor skala, hvordan vores produkter bruges i bilindustrien, og diskutere spørgsmål ved hjælp af en specifik applikation. Den positive respons fra de besøgende på messen har fået igus til at videreudvikle platformens funktioner. “Det er nu lykkedes os i vid udstrækning at automatisere genereringen af digitale tvillinger. Hvis kunderne sender os en STEP-fil, kan vi producere en 3D-model ud fra den i løbet af et par timer,” forklarer Thull. igus selv eksperimenterer også med måder at bruge VR til medarbejderuddannelse og planlægning af fabriksudvidelser. Siger Thull: “Vi er kun i begyndelsen af VR-rejsen. Mulighederne er stort set uendelige.”
