Så fint som et menneskehår: nye igus micro gear med 0.2 modul

december 13, 2023

Micro gears fine tænder gør dem velegnede til meget præcise anvendelser i små installationsrum

Til meget præcise anvendelser tilbyder igus nu slidstærke micro gear fremstillet af højtydende plast. (Kilde: igus GmbH)

Fra mikrodrev til mikroskoper og finmekanik – ingeniører over hele verden bygger stadig mere kompakte produkter. igus producerer nu micro gear til dem med moduler så små som 0.2. Tandens dimensioner er meget tæt på et menneskehår. Takket være højtydende plast giver tænderne stadig præcise bevægelser med lav slitage til produkter af høj kvalitet.

Når en fotograf zoomer sit kamera, bevæger en gearkasse bestående af bittesmå tandhjul på blot et par millimeter sig inde i objektivet. Deres tænder er meget mindre og næsten ikke synlige for det blotte øje. “Sådanne præcisionstekniske anvendelser kræver micro gear, der stadig er stærke og slidstærke nok til at fungere pålideligt i årevis,” siger Steffen Schack, leder af forretningsenheden for iglidur tandhjul hos igus. “Derfor har vi optimeret vores produktion til mekanisk at fremstille micro gear med et modul så lille som 0.2 af højtydende plast.” Virksomheden bruger iglidur stangmateriale, herunder iglidur A180 og iglidur A500. Disse materialer er tribologisk optimerede: Ikke alene er de robuste, de har også meget gode friktions- og slidspecifikationer. Samtidig er de meget lettere end metalliske gear.

Tænder så fine som et menneskehår

Med moduler så små som 0.2 har igus yderligere skubbet grænserne for sin mekaniske produktion. “Muligheden for at fremstille tandhjul, der næsten ikke kan ses med det blotte øje, adskiller os fra mange konkurrenter på markedet,” siger Schack. “På trods af deres størrelse har tænderne fremragende mekaniske specifikationer. De muliggør pålidelige, meget præcise bevægelser inden for finmekanik.”

Økonomisk pris, selv for små mængder

igus tilbyder nu kundespecifik produktion af micro gear fremstillet af højtydende plast. “Vores mekaniske produktion fra iglidur stangmateriale giver mulighed for økonomiske priser, selv ved små mængder. Vi kan producere store mængder med sprøjtestøbning – for eksempel til serieproduktion af biler,” siger Schack. Gearene er velegnede til en lang række anvendelser, der kræver fint koordinerede bevægelser i meget små installationsrum, f.eks. mikrosoper og andre optiske instrumenter, miniaturemotorer og mikrodrev.

Filename: PM4723-1.jpg

Filename: PM4723_Micro-Zahnräder_DK.docx